Ετικέτες

Αγγλικά στο Νηπιαγωγείο (3) Αγωγή Υγείας (9) Ανακοινώσεις (138) Ανακοινώσεις - ΠΕΙ.Σ (13) Άνοιξη (3) Απόκριες (19) Άρθρα (54) Αρχή Σχολικής Χρονιάς (29) Βήματα για τη Ζωή (1) Βιβλία για παιδιά (6) Γενέθλια (14) Γιορτές (13) Γιορτή της Μητέρας (16) Γιορτή του Πατέρα (1) Γλώσσα (5) Γονείς (31) Δήμος Λυκόβρυσης-Πεύκης (6) Έθιμα (2) Ειδική Αγωγή (1) Εκδηλώσεις Συλλόγου Γονέων (8) Εκδηλώσεις του Νηπιαγωγείου μας (32) Εκπαιδευτικές Επισκέψεις (3) Εκπαιδευτικοί (2) Επιμορφώσεις εκπαιδευτικών (1) Εργασία στο σπίτι (64) Εργασίες νηπίων (16) Εργαστήρια Δεξιοτήτων (10) Ευρωπαϊκά Προγράμματα (3) Η Βιβλιοθήκη στο Νηπιαγωγείο (11) Ημέρα-Νύχτα (2) Θεματικές προσεγγίσεις (46) Καινοτόμες παρεμβάσεις (6) Καλοκαίρι (4) Μαθηματικά (3) Νέα Προγράμματα Σπουδών (3) Νομοθεσία (2) Όμιλοι (13) Ονομαστική Εορτή (1) Παγκόσμιες Ημέρες (5) Πάσχα (9) Περιβάλλον (4) Ρομποτική (1) Σαρακοστή (2) Σχολική Ψυχολόγος (3) Τέχνες (1) Τηλεδιάσκεψη (30) Το Νηπιαγωγείο μας (2) Φιλαναγνωσία (2) Φυσικές Επιστήμες (1) Χειμώνας (8) Χριστούγεννα (31)

ArtMissions#Skills Labs

ArtMissions#Skills Labs
The e-twinning project's blog

Μπορείτε να απολαύσετε το ιστολόγιο μας σε όλες τις γλώσσες του κόσμου

Πέμπτη 9 Ιανουαρίου 2014

Χριστουγεννιάτικη Γιορτή 2013

Αυτά τα Χριστούγεννα ανεβάσαμε την παράσταση της Φρικαντέλας, σε διασκευή του απίθανου βιβλίου του Ευγ. Τριβιζά.
Ασχοληθήκαμε με το βιβλίο από την αρχή του Δεκεμβρίου και δανειστήκαμε πολλές από τις ωραίες ιδέες της συναδέρφου από το Πυθαγόρειο,  σχετικά με τη Φρικαντέλα (http://pythagoreionip.blogspot.gr/2013/11/2_24.html  & http://pythagoreionip.blogspot.gr/2013/11/1.html ).
Η γιορτή ήταν μια σύνθεση από τις ιδέες της φίλης μας Έφης Ζιώγα, από το 2ο Νηπιαγωγείο Αμαρουσίου, από το βιβλίο της Μαριλένας Καββαδά και από εμπνεύσεις που εμφανίζονταν κατά τη διάρκεια της υλοποίησης της γιορτής ανάλογα με τις δυνατότητες των παιδιών μας.

Όλα αυτά μας κάνουν τα παρακάτω:

ΦΡΙΚΑΝΤΕΛΑ: Η Μάγισσα που μισούσε τα ΚΑΛΑΝΤΑ

Αφήγηση 1:      ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ CDTrack 1
                           
                 Ήταν κάποτε μια μάγισσα που τη λέγανε Φρικαντέλα – Ζαρζουέλα – Σαλμονέλα – Στρυφνίνη!!! Η Φρικαντέλα ήταν κακιά. Πολύ κακιά. Τόσο κακιά που μισούσε αφάνταστα όλα τα καλά. Ακόμα και τις λέξεις που είχανε τις συλλαβές «καλά» κι αυτές τις μισούσε.

Ανοίγει η αυλαία.
Η Φρικαντέλα είναι στη σκηνή και ανακατεύει το τσουκάλι της.

(Χορευτικό)- Μουσική – The Witch Song – Track 2

Φρικαντέλα:      Είμαι η μάγισσα Φρικαντέλα, Ζαρζουέλα, Σαλμονέλα, Στρυφνίνη. Είμαι κακιά πολύ κακιά. Και μισώ όλα τα καλά. Τα μισώ! Τα μισώ! Τα μισώ!
                            Παραμονή Πρωτοχρονιάς σήμερα και ετοιμάζω την πιο κακή συνταγή του χρόνου: Κουλουράκια με μαγική μαγιά. Θα κεράσω όποιον με ενοχλήσει και στη στιγμή θα μεταμορφωθεί σε σαπουνόφουσκα και θα εξαφανιστεί.
                            ΑΜΠΡΑ –ΚΑΚΑΜΠΡΑ και πάλι ΑΜΠΡΑ-ΚΑΚΑΜΠΡΑ λέω!!!

(Χορευτικό)- Μουσική – The Jingle Bells Rock – Track 3

Τα παιδιά εμφανίζονται στη σκηνή.Χορεύουν τραγουδώντας σε κύκλο και σε μια γραμμή μπροστά στη σκηνή.
Η Φρικαντέλα ταυτόχρονα μαζεύει το τσουκάλι-καρεκλάκι της στο πίσω μέρος της σκηνής και ξεκουράζεται.

Παιδί 1:              (δείχνοντας το κάστρο) Φτάσαμε στο κάστρο της μάγισσας Φρικαντέλας. (ρωτώντας το κοινό) Την ξέρετε τη μάγισσα Φρικαντέλα; Όχι ; Λοιπόν ακούστε.
                           Η Φρικαντέλα στο σπίτι της δεν έχει ούτε καλάθια ούτε μπουκαλάκια.Έχει μόνο κακάθια και μπουκακάκια.
Παιδί 2:             Και δεν τρώει ποτέ καλαμαράκια. Τρώει μόνο κακαμαράκια.
Παιδί 3:             Και δεν πάει εκδρομή στα Καλάβρυτα. Πάει κάθε χρόνο εκδρομή στα Κακάβρυτα.
Παιδί 4:             Και δεν χορεύει καλαματιανό, μόνο κακαματιανό.
Παιδί 2:             Και δεν πίνει ποτέ την πορτοκαλάδα της με καλαμάκι, μόνο με κακαμάκι.
Παιδί 1:              Και βέβαια δεν της αρέσουν τα παραμύθια με καλό τέλος. Της αρέσουν τα παραμύθια με κακό τέλος. Να φανταστείτε κόβει τη σελίδα που λέει «και ζήσανε αυτοί καλά και εμείς καλύτερα» και στη θέση της βάζει μια σελίδα που λέει «και ζήσαμε αυτοί κακά και εμείς χειρότερα»!!!.
Παιδί 2:             Αλλά, πιο πολύ απ’ όλα η μάγισσα Φρικαντέλα, μισεί τα Κάλαντα. Μάλιστα δεν θέλει να ακούει κάλαντα, θέλει να ακούει μόνο κάκαντα!!
Παιδί 4:             Εμείς όμως μέρες που είναι θα της πούμε τα κάλαντα. Που ξέρεις, κάτι μπορεί να γίνει και ν’ αλλάξει.

Φρικαντέλα:      Πλάθω κουλουράκια με τα δυο χεράκια, ο φούρνος θα τα ψήσει το σπίτι θα βρωμίσει!!!.
Παιδιά όλα:      Αρχιμηνιά κι αρχιχρονιά, ψιλή μου δέντρο λιβανιά…..

Φρικαντέλα:      Σταματήστε αμέσως, σταματήστε σας λέω σκουπιδοσκουπιδένια σκουπιδόπαιδα!!!. Αν δε σταματήστε να λέτε τα κάλαντα θα μετανιώσετε πικρά.
Παιδιά όλα:      Κι αρχή κι αρχή καλός μας χρόνος….
Φρικαντέλα:      Τι να κάνω; Τι να κάνω; Ω , μα το βρήκα. Θα σας μεταμορφώσω αμέσως σε σε σε… βατραχάκια. (Κουνώντας το ραβδί της) Άμπρα Κακάμπρα και Άμπρα Κακάμπρα λέω!!!
Σβήνουν εντελώς τα φώτα και παίζει η μουσική
 Μουσική – The Frog Song – Track 4

Τα παιδιά φορούν τις μάσκες των βατράχων..
Ανοίγουν τα φώτα
Παιδιά όλα:      Αρχιμηνιάξ κι αρχιχρονιάξ. Ψιλή μου δέντρο κουάξ, κουάξ, κουάξ.

Φρικαντέλα:      Δεν σταματάτε σκουπιδοσκουπιδένια σκουπιδόπαιδα. Θα σας μεταμορφώσω σε σε σε… γατούλες. (Κουνώντας το ραβδί της). Άμπρα Κακάμπρα και Άμπρα Κακάμπρα λέω!!!!

Σβήνουν εντελώς τα φώτα και παίζει η μουσική
 Μουσική – Cats JingleTrack 5

Τα παιδιά φορούν τις μάσκες από των γατιών…
Ανοίγουν τα φώτα
Παιδιά όλα:      Αρχιμηνιάρ κι Αρχιχρονιάρ. Ψιλή μου δέντρο νιάρ νιάρ νιάρ.
Φρικαντέλα:      Τι; Δε σταματάτε πάλι; Αυτή τη φορά θα σας μεταμορφώσω σε σε σε …. Το βρήκα…σε παπάκια. (Κουνώντας το ραβδί της). Άμπρα Κακάμπρα και Άμπρα Κακάμπρα λέω!!!

 Σβήνουν εντελώς τα φώτα και παίζει η μουσική
 Μουσική – Duck Song – Track 6

Τα παιδιά φορούν τις μάσκες των παπιών.
Ανοίγουν τα φώτα
Παιδιά όλα:      Αρχιπιπί κι Αρχιπαπά. Ψιλή μου δέντρο πα πα πα.
Φρικαντέλα:      Βρε τα σκασμένα σκουπιδοσκουπιδένια, σκουπιδόπαιδα. Σε ότι και να τα μεταμορφώσω συνεχίζουν και λένε τα Κάλαντα. Ξέρω όμως τι τους χρειάζεται. Θα τα ξανακάνω παιδιά, θα τους πάρω τις φωνές και θα τις κλείσω μέσα σε μπαλόνια.
                            Να δούμε μετά πώς θα τραγουδάνε, τα σκουπιδοπουλάκια μου, τα κάλαντα, χωρίς φωνές.

 (Κουνώντας το ραβδί της). Άμπρα Κακάμπρα και Άμπρα Κακάμπρα λέω!!!
Μουσική – Track No 7 και ταυτόχρονα αναβοσβήνουν τα φώτα

Τα παιδιά μένουν ακίνητα, κρατώντας το λαιμό τους, ανοιγοκλείνοντας το στόμα τους προσπαθώντας να τραγουδήσουν τα κάλαντα.

Αφήγηση 2:     ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ CDTrack 8

                            Το’πε και το’κανε.  Φυλάκισε τις φωνές τους μέσα σε μαγικά μπαλόνια. Σε κάθε μπαλόνι μια φωνή. Τις φωνές των κοριτσιών τις φυλάκισε σε ροζ μπαλόνια και τις φωνές των αγοριών σε γαλάζια.
                           
ΜουσικήΧορευτικό Jingle Bells Rock – Track 9

Η Φρικαντέλα πανευτυχής χορεύει με τα μπαλόνια στα χέρια. Τα τέσσερα πρώτα παιδιά αποχωρούν από τη σκηνή με υπόκλιση και στη συνέχεια αποχωρεί με υπόκλιση και η μάγισσα.

Κλείνουν τα φώτα.

Αφήγηση 3:     ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ CDTrack 10
                            Έτσι λοιπόν τα παιδιά έμειναν άφωνα και βέβαια χωρίς φωνές δε μπορούσαν να τραγουδήσουν τα κάλαντα. Μόνο να ψιθυρίσουν μπορούσαν και αυτό τόσο σιγανά που μόλις και ακουγόντουσαν.
                            Έπρεπε να πάρουν τις φωνές τους πίσω. Αμέσως άρχισαν να σκέφτονται πώς θα το κάνουν.

Μουσική – Χορευτικό James BondTrack 11-πέφτει κόκκινο φως στη σκηνή.
Μπαίνουν τα επόμενα τέσσερα παιδιά με μουσική υπόκρουση και κάνουν το χορευτικό τους. Κρατούν τριγωνάκια στα χέρια τους.

Παιδί 5:              Πρέπει οπωσδήποτε να μπούμε μέσα. Κοιτάξτε όμως…. Το κάστρο είναι πανύψηλο
Παιδί 6:             Ναι, και ολόγυρα του τριγυρίζουν κατάμαυρα κοράκια.
Παιδί 7:              Και γκρίζες νυχτερίδες.
Παιδί 8:             Ελάτε, ας προσπαθήσουμε να σπρώξουμε τη σιδερένια πύλη του κάστρου.
Παιδί 5:              Άδικος κόπος. Η πύλη είναι κλειδαμπαρωμένη με εβδομήντα σύρτες και 18 λουκέτα.
Παιδί 6:             Το ίδιο και τα παράθυρα. Είναι κι αυτά ερμητικά κλειστά.
Παιδί 7:              Κοιτάξτε, εκείνο το φεγγίτη, εκεί ψηλά στον πυργίσκο με το λιγοστό φως πιο πέρα (δείχνοντας)
Παιδί  8:            Ναι, ναι το βλέπω. Αλλά δεν έχουμε μαζί μας σκάλα και είναι τόσο ψηλά.
Παιδί 5:              Το βρήκα, θα δέσουμε τα τριγωνάκια μας και θα φτιάξουμε μια ανεμόσκαλα για να σκαρφαλώσουμε μέχρι τον ανοιχτό φεγγίτη του πυργίσκου.
Μουσική – Χορευτικό James BondTrack 12- Κόκκινο Φως στη σκηνή.

Αφήγηση 4:     ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ CDTrack 13
                            Έτσι τα παιδιά σκαρφάλωσαν και μπήκαν ένα-ένα  στο στοιχειωμένο κάστρο που ήταν πολύ σκοτεινό και πολύ παγωμένο και πάρα μα πάρα πολύ επικίνδυνο για να βρουν τα μπαλόνια με τις φωνές τους. Σε όλο τον πύργο η μάγισσα είχε φυλακίσει σύμβολα των Χριστουγέννων. Πρώτα ψάξανε στο μοβ δωμάτιο. Έτσι στο μοβ δωμάτιο τα παιδιά βρήκαν……

Τα παιδιά φέρνουν στη σκηνή και τυλίγουν τον πυργίσκο με μοβ υφάσματα και κάθονται στην άκρη της σκηνής .

Μουσική – Χορευτικό MamachitaTrack 14 (στο ρεφρέν όταν ακούγεται το «Ολέ ολέ ολέ» αναβοσβήνουν τα φώτα.
Βγαίνουν τα ζαχαρωτά με το χορευτικό τους.

Ζαχαρωτό 1:      Είμαστε εμείς τα όμορφα γλυκά
                            που τριγυρνάμε στις γιορτές
                            αγγίζουμε τους ανθρώπους
                            και τους χορταίνουμε λιχουδιές.

Ζαχαρωτό 2:     Μελομακάρονα, κουραμπιέδες
                            και όλα τ’ άλλα τα γλυκά,
                            χωρίς εμάς δε γίνονται Χριστούγεννα,
                            χωρίς εμάς δε γίνεται Πρωτοχρονιά.

Ζαχαρωτό 1+2  Είμαστε εμείς τα νόστιμα γλυκά
                            που τριγυρνάμε στις γιορτές
                            κι απλόχερα σκορπάμε σ’ όλους
                            χρυσές πολύτιμες ευχές.

Ζαχαρωτό 3:     Τα Χριστούγεννα ας κάνουν
                            τις ευχές μας ν’ ακουστούν
                            και σε όλων των ανθρώπων
                            τις καρδιές να μπουν.

                            Εύχομαι μονάχα υγεία
                            και ειρηνική ζωή,
                            να υπάρχει μες τον κόσμο
                            από τούτη τη στιγμή

Ζαχαρωτό 4:     Μόλις φύγει ο Νοέμβρης
                            και μας έρθει ο Δεκέμβρης
                            όλοι σκέφτονται μεζέδες
                            κάλαντα και κουραμπιέδες.

                            Σαν πεις και συ τα κάλαντα
                            εμένα θα σου δώσουν
                            εσύ θα λες χρόνια πολλά
                            μέχρι να τους τελειώσουν

Ζαχαρωτό 5:      Είμαι γλυκό των Χριστουγέννων
                            που μ’ αγαπούνε τα παιδιά
                            σκορπίζω γλύκα και χαρά
                            σε όσους έρχονται κοντά.

                            Με αυγά και με κανέλλα
                            ζάχαρη μυρωδικά,
                            παντεσπάνι, καραμέλα
                            στα παιδιά φωνάζω «ΕΛΑ»

                            Τα παιδιά για να με πάρουν
                            λένε κάλαντα και ψάλλουν
                            τραγουδάνε ρυθμικά
                            και γιορτάζουν με χαρά.

Παιδιά όλα:      (ελευθερώνοντας τα ζαχαρωτά) Φύγετε γρήγορα, είστε ελεύθερα πια.

Μουσική – Χορευτικό MamachitaTrack 15
Κατεβαίνουν τα ζαχαρωτά από τη σκηνή με τη μουσική υπόκρουση που χόρεψαν.

Αφήγηση 5 :     ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ CDTrack 16
                            Αφού ελευθέρωσαν τα ζαχαρωτά, μετά ψάξανε από δω ψάξανε από κει αλλά δεν βρήκαν τα μπαλόνια με τις φωνές τους και βρήκαν από το μοβ δωμάτιο. Στη συνέχεια μπήκαν στην κίτρινη αποθήκη της μάγισσας. Στην κίτρινη αποθήκη τα παιδιά βρήκαν…….

Τα παιδιά βγάζουν το μοβ πανί και βάζουν το κίτρινο πανί.

ΜουσικήΧορευτικό Mana Mana (Muppets) – Track 17

Μπαίνουν στη σκηνή τα πακέτα με το χορευτικό τους.

Πακέτο 1:          Το δικό μου το πακέτο
                            είναι όμορφο πολύ
                            έχει παιχνίδια και γλυκά
                            που θα τα δώσω στα παιδιά.

Πακέτο 2:          Ένα πακέτο είμαι κι εγώ
                            μα θα σας πω το μυστικό
                            έχω πιο μέσα απ’ τα χαρτιά
                            όμορφα δώρα για τα παιδιά.

Πακέτο 3:          Είμαι πακέτο χαρωπό
                            τρέχω από κει πάω από δω.
                            Μέσα μου κρύβω μυστικά
                            που θα σκορπίσουν τη χαρά.

                            Είμαι χαρούμενο πακέτο
                            μα παραμέσα από τους φιόγκους
                            δωράκια κουβαλώ πολλά
                            για τους ειρηνικούς ανθρώπους.

Πακέτο 4:          Ένα πακέτο είμαι εγώ
                            χαρούμενο και γιορτινό.

                            Και το πρωί των Χριστουγέννων
                            κάτω απ’ το δέντρο θα μας βρούνε
                            και με χαρά θα μας δεχτούνε.
Πακέτο 5:          Τα πιο ωραία παιχνιδάκια
                            τα κρύβω εγώ, μες τα χαρτάκια,
                            κούκλες, σφυρίχτρες και τρενάκια,
                            για όλα τα καλά παιδάκια.

Παιδιά όλα:      (ελευθερώνοντας τα πακέτα) Φύγετε γρήγορα, είστε ελεύθερα πια.

ΜουσικήΧορευτικό Mana Mana (Muppets) – Track 18

Κατεβαίνουν τα πακέτα από τη σκηνή με τη μουσική υπόκρουση που χόρεψαν.

Αφήγηση 6 :     ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ CDTrack 19
                            Αφού ελευθέρωσαν τα πακέτα, μετά ψάξανε από δω ψάξανε από κει αλλά δεν βρήκαν τα μπαλόνια με τις φωνές τους και βρήκαν από την κίτρινη αποθήκη της μάγισσας. Στη συνέχεια μπήκαν στο χρυσαφένιο δωμάτιο. Εκεί τα παιδιά βρήκαν……

Τα παιδιά βάζουν το χρυσό πανί πάνω το κίτρινο πανί.
ΜουσικήΧορευτικό Santa Claus is coming to town – Track 20

Μπαίνουν τα δέντρα στη σκηνή με τη μουσική

Αη Βασίλης:      Γέρασα είμ’ ασπρομάλλης
                            με μπαστούνι και γυαλιά,
                            όμως μ’ αγαπάνε όλοι
                            κι όλου του κόσμου τα παιδιά.
                           
                            Το ’χω τάξει κάθε χρόνο,
                            φορτωμένος να γυρνώ
                            κι ας κουράζομαι στ’  αλήθεια
                            και αλήθεια ας πονώ.

                            Κοιτάξτε δώρα τι πολλά
                            σήμερα που σας φέρνω
                            δουλεύω όλη τη χρονιά
                            να κάνω τα παιχνίδια αυτά
                            που στα παιδιά πηγαίνω.
                           
Δέντρο 1:           Είμαστε τα ελατάκια του βουνού,
                            και στα κλαδιά μας κρέμονται τα χιόνια,
                            και τα αστέρια τα’ ουρανού.

                            Τα Χριστούγεννα σαν έρθουν
                            αλλά κι η Πρωτοχρονιά
                            γεμίζουμε με δώρα όλα τα κλαδιά.
                           
                            Τα φουντωμένα μας κλαδιά
                            στολίδια φορτωμένα
                            για τη δική σας τη χαρά
                            είναι αγορασμένα.

Δέντρο 2:           Ήρθαν και φέτος οι γιορτές
                            και καθ’ ένα παιδάκι
                            μαζί με τη μανούλα του
                            θα φτιάξει ένα δεντράκι.

                            Στολίδια, μπάλες, άγγελοι
                            χιλιάδες κορδελίτσες
                            αστέρια φάτνη, φωτισμοί,
                            κι όμορφες καμπανίτσες.

Δέντρο 3:           Με όμορφα παιχνίδια
                            φανταχτερά στολίδια
                            εμένα με πλουμίζουν
                            με φώτα με στολίζουν!

                            Τα βράδια αναβοσβήνουν
                            χάρη και ομορφιά μου δίνουν
                            κάθε σπίτι ευτυχισμένο
                            έχει δέντρο φωτισμένο.

Δέντρο 4:           Είμ’ ένα δεντράκι από το δάσος
                            που είμαι τόσο μικρό
                            με τα πράσινα κλαδιά
                            και κάθε Χριστούγεννα σας φέρνω
                            ευτυχία και χαρά.

Δέντρο 5:           Τη νύχτα της Πρωτοχρονιάς
                            με τα πολλά στολίδια
                            μου το ‘χουν πει πολλές φορές
                            ξυπνάνε τα παιχνίδια

                            Κι από το δέντρο το ψηλό
                            με χάρη κατεβαίνουν
                            παίζουν γελούν και τραγουδούν
                            και το πρωί ξαναγυρνούν
                            στο δέντρο και σωπαίνουν.

Παιδιά όλα:      (ελευθερώνοντας τα δέντρα) Φύγετε γρήγορα, είστε ελεύθερα πια.

ΜουσικήΧορευτικό Santa Claus is coming to town – Track 21
Κατεβαίνουν από τη σκηνή τα δέντρα και ο Αη Βασίλη από τη σκηνή με τη μουσική υπόκρουση που χόρεψαν και μπαίνει στη σκηνή η μάγισσα και κοιμάται.

Αφήγηση 7 :     ΑΚΟΥΓΕΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ CDTrack 22
                            Αφού τα ελευθέρωσαν τον Αη Βασίλη και τα Χριστουγεννιάτικα Δέντρα, μετά ψάξανε από δω ψάξανε από κει αλλά δεν βρήκαν τα μπαλόνια με τις φωνές τους και βρήκαν από το χρυσαφένιο δωμάτιο.
                            Τέλος τα παιδιά φτάσανε στη ροζ κρεβατοκάμαρα της μάγισσας. Εκεί είδανε τη μάγισσα να κοιμάται ροχαλίζοντας.
                            Παρόλο που η μάγισσα κοιμόταν του καλού καιρού, κρατούσε σφιχτά στα χέρια της τα μπαλόνια με τις φωνές των παιδιών.

Τα παιδιά βάζουν το ροζ πανί πάνω το χρυσό.
ΜουσικήΧορευτικό Pink Panther Theme – Track 23 –Κόκκινο φως.


Παιδί 5:              Σσσσσσσσσσς, ήσυχα. Η μάγισσα κοιμάται.
Παιδί 6:             Κοιτάξτε κρατάει στα χέρια της τα μπαλόνια με τις φωνές μας .
Παιδί 7:              Κοιτάξτε στην τσέπη της: έχει κρυμμένο το μαγικό ραβδί της. Πάω να το πάρει (το παιδί σιγά-σιγά παίρνει από την τσέπη της μάγισσας το μαγικό ραβδί).
Παιδί 8:             Ήρθε η ώρα να σπάσουμε τα μπαλόνια και να πάρουμε πίσω τις φωνές μας. Εμπρός ελάτε μαζί μου (το παιδί Νο 8 δίνει σε κάθε παιδί που είναι στη σκηνή το μπαλόνι που γράφει το όνομα του και το ίδιο το παιδί το σπάει με μια παραμάνα που του δίνουμε εκείνη τη στιγμή πάνω στη σκηνή).
Μουσική – Χορευτικό Balloon SongTrack 24
Μπαίνουν όλα τα παιδιά της τάξης στη σκηνή. Τα 4 προηγούμενα παιδιά στέκονται δίπλα στα τωρινά παιδιά.

Παιδιά (όλα):   Ζήτω! Ζήτω! Ξαναβρήκαμε τις φωνές μας (πολύ δυνατά).

Φρικαντέλα:      (ξυπνώντας από τις δυνατές φωνές των παιδιών). (Τσιρίζοντας) Που βρεθήκατε εσείς εδώ σκασμένα σκουπιδοσκουπιδένια σκουπιδόπαιδα; Γιατί με ξυπνήσατε; Τι θέλετε;
Παιδί 5:              Να σου τα ψάλλομε.
Φρικαντέλα:      Τι να μου ψάλλετε, δηλαδή;
Παιδιά (όλα):   Τα κάλαντα.
Φρικαντέλα:      Φύγετε αμέσως, γιατί θα κουνήσω το μαγικό μου ραβδί και θα σας μεταμορφώσω σε σουρωτήρια (κάνει πως ψάχνει το ραβδί της στην τσέπη της).
Παιδί 8:             Αυτό θα έκανες αν είχες ραβδί για να κουνήσεις, αλλά δεν έχεις.
Φρικαντέλα:      (τσιρίζοντας και στο τέλος της πρότασης κλαψουρίζοντας παρακαλετά)Δώστε μου αμέσως το ραβδί, το ραβδί μου. Θέλω το ραβδί μου. Δεν μπορώ χωρίς το ραβδί μου.
Παιδί 6:             Θα στο δώσουμε αν κάτσεις φρόνιμα και ακούσεις τα κάλαντα όπως τα λένε στην Πελοπόννησο.
Η μάγισσα κάθεται.
 Τα παιδιά τραγουδούν τα κάλαντα της Πελοποννήσου.

Φρικαντέλα:      Εντάξει τα άκουσα. Δώστε μου τώρα το ραβδί μου.

Παιδί 7:              Όχι ακόμα. Θα σου πούμε πρώτα τα κάλαντα όπως τα λένε στην Κρήτη

Τα παιδιά τραγουδούν τα κάλαντα της Κρήτης και ταυτόχρονα ακούγεται το Track No 25 του CD.


Φρικαντέλα:      Επιτέλους τελείωσε. Επιστρέψτε μου τώρα το ραβδί μου, σκουπιδοσκουπιδένια σκουπιδόπαιδα.
Παιδί 8:             Όχι ακόμα. Θα σου πούμε τα κάλαντα όπως τα λένε στη Μακεδονία.
Η μάγισσα κάθεται.
Τα παιδιά τραγουδούν τα κάλαντα της Μακεδονίας.


Παιδί 5:              Τελειώσαμε. Ορίστε πάρε το ραβδί σου.

Φρικαντέλα:      Όχι δεν το θέλω. Δεν το θέλω καθόλου τώρα. Ένα πράγμα μόνο θέλω από δω και πέρα: Να ερχόσαστε κάθε Χριστούγεννα και κάθε Πρωτοχρονιά και να μου λέτε τα κάλαντα.

Παιδί 1:              Από τότε που λέτε η μάγισσα Φρικαντέλα, Ζαρζουέλα, Σαλμονέλα, Στρυφνίνη άλλαξε και άρχισαν να της αρέσουν όχι μόνο τα κάλαντα αλλά και όλα τα καλά πράγματα.
Παιδί 2:             Να φανταστείτε, πέταξε όλα τα κακάθια και στη θέση τους έβαλε καλάθια.
Παιδί 3:             Πέταξε όλα τα μπουκακάκια και στη θέση τους έβαλε μπουκαλάκια.
Παιδί 4:             Και δεν λέει πια κακαμπούρια αλλά μόνο καλαμπούρια.
                            Και σταμάτησε να χορεύει κακαματιανό και χορεύει μόνο καλαματιανό.
Παιδί 8:             Μα το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι ότι της αρέσουν μόνο οι ιστορίες με το καλό τέλος και φυσικά…..

Παιδιά τάξης:   Ζήσαμε εμείς καλά και σεις καλύτερα. Καληνύχτα σας και Καλά Χριστούγεννα και Καλή Πρωτοχρονιά.
                           
Τα παιδιά κάνουν υπόκλιση με τη μουσική υπόκρουση του 26-27-28 Bewitched από το CD.

Καλή Χρονιά!!


Επανερχόμαστε δυναμικά και σας χαρίζουμε μέσα από την καρδιά μας τις παρακάτω  ευχές:

Ευχόμαστε το 2014 να φέρει στη ζωή όλων μας νέα ελπίδα, νέες προσδοκίες και να αφήσει στο παρελθόν τις πίκρες. 
Να βλέπουμε μπροστά και να χαμογελάμε!
Η νέα χρονιά να μας χαρίσει πιο όμορφες στιγμές, υγεία, αγάπη, χαμόγελο και δύναμη. 
Να είναι γεμάτη κάθε μας στιγμή και κάθε στόχος μας να επιτυγχάνεται!


Κυριακή 6 Οκτωβρίου 2013

Εγώ και οι φίλοι μου

Το παιδί προσχολικής ηλικίας ενδιαφέρεται να δημιουργήσει σχέσεις με τους συνομηλίκους και δοκιμάζει τις δυνατότητες και τα όρια του. Στην προσχολική αγωγή επομένως ενισχύονται τα χαρακτηριστικά και οι δεξιότητες που είναι απαραίτητες για την ικανοποιητική λειτουργία του τόσο στο σχολείο όσο και στη ζωή του γενικότερα και μελλοντικά. Οι δεξιότητες αυτές αποτελούν σκοπό και μέσο για την επίτευξη της ολόπλευρης ανάπτυξης του παιδιού (Προσωπική και Κοινωνική Ανάπτυξη, Πρόγραμμα 2011).
Ακολουθώντας τις επιταγές του προγράμματος και έχοντας ως μαθησιακό στόχο τη δημιουργία προσωπικών σχέσεων, παίξαμε μαζί με τα παιδιά ένα παιχνίδι:

Υλικά
1 κουτί, καρτέλες με τα ονόματα των παιδιών, μουσική, πολύχρωμα χαρτόνια, φωτογραφίες
Συμμετέχοντες
Όλα τα παιδιά της τάξης
Διαδικασία
Μέσα στο κουτί βάζουμε τις καρτέλες με τα ονόματα των παιδιών.
Ξεκινά η μουσική και το κουτί περνάει από παιδί σε παιδί στην παρεούλα.
Όταν η μουσική σταματήσει, το παιδί που έχει το κουτί, καλείται να τραβήξει με κλειστά μάτια μέσα από κουτί μία καρτέλα και να τη διαβάσει (τα περισσότερα παιδιά μας τη διάβασαν αφού τη σύγκριναν με τον πίνακα αναφοράς των ονομάτων).
Όταν διαβαστεί το όνομα του φίλου, όποια παιδιά θέλουν, σκέφτονται και λένε τι τους αρέσει στο συγκεκριμένο φίλο τους.
Η νηπιαγωγός καταγράφει.
Η διαδικασία εμπλουτίζεται με τον παρακάτω τρόπο παρουσίασης αυτής της δραστηριότητας:
Τα παιδιά διαλέγουν χρώματα χαρτονιών και τα κόβουν σε σχήμα μπαλονιού που έχει ήδη σχεδιαστεί από τη νηπιαγωγό.
Η νηπιαγωγός γράφει πάνω στο μπαλόνι για κάθε παιδί τα λόγια που έχουν πει οι φίλοι τους στην παρεούλα.
Στο κάτω μέρος του μπαλονιού κολλάμε μια φωτογραφία του παιδιού, που έχουμε τραβήξει νωρίτερα, σε πόζα να κρατάει ένα φανταστικό μπαλόνι.

Δείτε λοιπόν τι είπαν τα παιδιά μας για τους φίλους τους:
Για τον/την:


  1. Δημήτρη Ζ.: Είναι ευγενικός, καλός φίλος, παίζει με όλους.
  2. Μυρτώ: Είναι ευγενική, καλή, μας αγαπάει όλους.
  3. Χριστίνα Α. : Είναι φίλη κολλητή, ζωγραφίζει ωραία, φτιάχνει ωραίες κατασκευές.
  4. Νίνο: Παίζει ωραία με τα τουβλάκια, είναι ευγενικός, κάνει ωραία πράγματα.
  5. Κωνσταντίνο: Τραγουδάει ωραία, σφυράει ωραία, παίζει ωραία με το κουκλόσπιτο.
  6. Ελεονόρα: Είναι καλή φίλη μας. Είναι καλό παιδί. Ζωγραφίζει ωραία. Παίζει ωραία με το κουκλόσπιτο. Μας παίζει όλους. Παίζει καλά με τις κούκλες. Μας αγαπάει όλους. Είναι όμορφη. Είναι ευγενική και την αγαπάμε.
  7. Εβίνα: Την αγαπάμε. Είναι πολύ όμορφη. Ζωγραφίζει ωραία.
  8. Δημοσθένη: Ζωγραφίζει ωραία. Κάνει πολύ ωραίες κατασκευές με τα τουβλάκια. Κάνει πολύ ωραία σπίτια. Κάνει τον ήχο των αυτοκινήτων όταν παίζει με τα αυτοκίνητα.
  9. Ελευθερία: Φτιάχνει ωραία σπίτια με τα ξύλινα τουβλάκια. Παίζει ήσυχα με το κουκλόσπιτο. Είναι καλή όταν παίζει με τον Δημοσθένη και δεν τον στεναχωρεί.
  10. Δημήτρη Π. : Ζωγράφισε ωραία τον καθρέφτη του.
  11. Λουκία: Είναι πολύ ευγενική. Κάνει ωραίες ζωγραφιές.
  12. Παναγιώτη: Όλο μιλάει με το Γιάννη. Είναι πολύ καλός στις κατασκευές. Κάνει έναν κύκλο. Κάνει ωραία το λαγό. Τρέχει πολύ γρήγορα. Μας πιάνει όλους στο παιχνίδι.
  13. Μαρία: Είναι πολύ όμορφη. Παίζει πολύ με την Ελεονόρα. Παίζει ωραία κρυφτό. Είναι ευγενική. Έκοψε τις καρδιές στην εργασία καλύτερα (πιο προσεκτικά) και από τις δασκάλες.
  14. Χριστίνα Γ.: Παίζει με το κουκλόσπιτο. Διαβάζει πολύ ωραία παραμύθια.
  15. Σταματίνα: Ζωγραφίζει πάρα πολύ ωραία. Έκανε πολύ ωραία σπίτια. Ζωγραφίζει ωραίες πριγκίπισσες. Παίζει πολύ ωραία με τη Δανάη. Παίζει ήσυχα στο κουκλόσπιτο.
  16. Μιχαέλα: Φτιάχνει ωραίες κατασκευές, είναι πολύ καλή μας φίλη. Ζωγραφίζει ωραία.
  17. Σεμίνα: Είναι καλή, ζωγραφίζει ωραία. Φτιάχνει πολύ ωραία παζλ, τραγουδάει ωραία. Παίζει ήσυχα στο κουκλόσπιτο.
  18. Δανάη: Ζωγραφίζει ωραία, είναι καλή μας φίλη, τραγουδάει ωραία. Κάνει ωραίες κατασκευές. Είναι όμορφη, παίζει με την Ελεονόρα. Φτιάχνει ωραία σπιτάκια. Παίζει ωραία μπάλα.
  19. Ελένη: Είναι καλή μας φίλη. Φοράει ωραία παπούτσια, φτιάχνει ωραίες κατασκευές, παίζει πολύ με τα αγόρια, παίζει ωραία στο κουκλόσπιτο.
  20. Άγγελος: Είναι πολύ καλός μας φίλος. Κάνει ωραία αστεία, παίζει ήσυχα, μας αγαπάει όλους. Παίζει πολύ ωραία μπάλα στο μπάσκετ.
  21. Χρύσα: Φτιάχνει ωραίες κατασκευές, ζωγραφίζει ωραία. Παίζει ωραία στο κουκλόσπιτο, ζωγραφίζει ωραία σπιτάκια.
  22. Χρήστο: Φτιάχνει ωραία λουλουδάκια, παίζει ωραία με τα ζώα, βάζει ωραία χρώματα στις ζωγραφιές του.
  23. Έλενα: Είναι πολύ έξυπνη. Φτιάχνει ωραίες πεταλούδες, παίζει ήσυχα με το κουκλόσπιτο.
  24. Γιάννη: Είναι πολύ έξυπνος, ζωγραφίζει ωραία. Τον αγαπάμε πολύ.
  25. Μπέτυ: Παίζει ωραία με τις κούκλες, φτιάχνει ωραία το όνομα της. Ζωγραφίζει ωραία τα ανθρωπάκια.


Ευχαριστούμε τη συνάδερφο Κική από τις Χαρούμενες φατσούλες που μοιράζεται αυτές τις ευφάνταστες ιδέες της με όλους μας.

Σάββατο 5 Οκτωβρίου 2013

Συνεργασία σχολείου και οικογένειας


1.      Οι οικογένειες διαθέτουν σημαντικές πληροφορίες για τα παιδιά
2. Εκπαιδευτικοί και γονείς μοιράζονται την ευθύνη για τη      διαπαιδαγώγηση / μάθηση.

Τα παιδιά
1.      επωφελούνται συναισθηματικά και γνωστικά
2.    Βιώνουν τη μάθηση ως μέρος της ζωής τους (όχι μόνο στο σχολείο)

Τρόποι συνεργασίας σχολείου και οικογένειας

1.   Ανταλλαγή ερωτηματολογίων με σκοπό τη συμμετοχή της οικογένειας στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου (κάθε ΣΚ, βιβλίο, οδηγίες αξιοποίησης), σχεδόν 1 Σκ το μήνα ερωτηματολόγια μαζί με τα παιδιά για να το παρουσιάζουν στην τάξη – θεματολογία πώς περάσαμε τις καλοκαιρινές διακοπές / πώς περνώ ένα ΣΚ στο σπίτι κ.α.).
2. Ατομικές συναντήσεις Νοέμβριο/Μάρτιο/Μάιο ώρες απογευματινές / προσωπικό πρόγραμμα.
3.    Συλλογή πληροφοριών μαζί με τα παιδιά.
4.    Στρατηγικές μάθησης / Διαδίκτυο .
5. Δράσεις μέσα στο σχολείο / ΣΚ φύτευσης / ημέρα αγαπημένης συνταγής / Καλλιτεχνικά παζάρια.
6.    Σχολικές εκδρομές.
7.     Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων / Εθελοντική Εργασία.


Συνοπτική παρουσίαση του Νέου Αναλυτικού Προγράμματος για το Νηπιαγωγείο

Νέο πιλοτικό πρόγραμμα σπουδών (2011)
Ένα νέο πρόγραμμα σπουδών δε σημαίνει ότι ακυρώνεται το προηγούμενο ή υπάρχουν ριζικές αλλαγές στους στόχους, τα περιεχόμενα και την οργάνωση μάθησης και διδασκαλίας.

Τι ίσχυε μέχρι σήμερα και τι θα συνεχίσει να ισχύει και στο νέο πρόγραμμα
ΔΕΠΠΣ
Διαθεματικό Εννιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών
  1. Εννοιοκεντρική -διαθεματική προσέγγιση της γνώσης
  2. Παιχνίδι – Κυρίαρχο μαθητικό πλαίσιο
  3. Συνεργατική Μάθηση
  4. ΤΠΕ – Τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνίας

Γιατί άλλαξε
Υποχρεωτική φοίτηση – Δίγλωσσοι μαθητές – Ευρωπαϊκή-παγκόσμια κοινότητα – κοινωνικός αποκλεισμός

Αρχές στις οποίες βασίζεται και το νέο και το παλαιό
  1. Προσχολική εκπαίδευση ολόπλευρη ανάπτυξη του νηπίου
  2. Προσωπική ενδυνάμωση
  3. Γνώση οικοδομείται από την αλληλεπίδραση με φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον
  4. Συνεργασία με την οικογένεια
  5. Δικαίωμα στην εκπαίδευση (προσωπικότητα, γλωσσική, κοινωνική και πολιτισμική ταυτότητα).
  6. Παιδιά από τη φύση τους περίεργα. Στόχος αξιοποίηση και ενδυνάμωση περιέργειας και δίψας για εξερεύνηση.

Νηπιαγωγείο και 21ος αι.
Δόθηκε μεγάλη σημασία στις βασικές ικανότητες του ανθρώπου, οι οποίες αλληλοσυνδέονται, εξαρτώνται και υποστηρίζουν η μία την άλλη.
Οι βασικές ικανότητες αποτελούν ένα συνδυασμό γνώσεων, δεξιοτήτων, αξιών και στάσεων.

Επικοινωνία
Γνώση συμβόλων. Επιλογή κατάλληλων μέσων επικοινωνίας. Κανόνες λειτουργίες και μεταφοράς μηνυμάτων, κατανόηση μηνυμάτων.
Τα παιδιά μοιράζονται ιστορίες.
Δημιουργούν μηνύματα για να επικοινωνήσουν με τους άλλους.
Εφευρίσκουν σύμβολα και συνδυασμούς.

Δημιουργική και κριτική σκέψη
Νέες προσεγγίσεις, πρωτότυπες ιδέες, αιτιολόγηση απόψεων και επιλογών, μεταγνώση.
Αναπαράσταση σκέψης με ποικίλους τρόπους (προφορικός-γραπτός-εικαστικά)
Διατύπωση ανοιχτών ερωτήσεων.
Προτάσεις παιδιών για επίλυση προβλημάτων
Ενθάρρυνση για συζήτηση ενώπιον μεγάλων ομάδων – αιτιολόγηση -επιχειρηματολογία

Προσωπική ταυτότητα και αυτονομία
Υποστηρίζει τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες του
Θέτει στόχους

 Κοινωνικές ικανότητες που σχετίζονται με την ιδιότητα του πολίτη 21 αι.
Συμμετέχουν στην κοινωνική ζωή, επιλύουν συγκρούσεις και διαφορές με εποικοδομητικό τρόπο.
Κλίμα αποδοχής, εμπιστοσύνης, σεβασμού, συνεργασίας, διαπραγμάτευσης
Ενθαρρύνεται το παιδί να μοιράζεται πλευρές του πολιτισμού του.
Κοινές προσπάθειες επίτευξης στόχων – Ομαδικές εργασίες
Διαπραγμάτευση για επίλυση διενέξεων στην τάξη
Αναλαμβάνω διάφορους ρόλους καθημερινά (βοηθού-αρχηγού)

Οργάνωση μάθησης και διδασκαλίας στο νηπιαγωγείο
Οργανώνεται αξιοποιώντας τα ακόλουθα 5 μαθησιακά πλαίσια:
  1. Παιχνίδι (αυθόρμητο - ελεύθερο και οργανωμένο)
  2. Ρουτίνες (καθημερινές επαναλαμβανόμενες δράσεις)
  3. Καταστάσεις από την καθημερινή ζωή.
  4. Διερευνήσεις (σχέδια εργασίας – προβλήματα προς επίλυση)
  5. Οργανωμένες δραστηριότητες και οργανωμένο πρόγραμμα δραστηριοτήτων

Μαθησιακές περιοχές και περιεχόμενο προγράμματος σπουδών

Γλώσσα
Διασφαλίζει την επικοινωνία μεταξύ των μελών μιας κοινωνίας και εν τέλει εγγυάται την ομαλή λειτουργία της.
Με τη βοήθεια της γλώσσας το παιδί θα αποκτήσει και θα μοιραστεί εμπειρίες, θα διεπιδράσει με τους συνομηλίκους του, θα γνωρίσει τον κόσμο και φυσικά θα κοινωνικοποιηθεί.

Κατανόηση προφορικού λόγου
  1. Ακρόαση προφορικού λόγου – πώς λειτουργούμε ως ακροατές
 (χρόνος -ακούμε με προσοχή)
  1. Αναγνώριση ταυτότητας ομιλητή
  2. Αναγνώριση διαφορετικών μοντέλων προφορικού λόγου (απαγγελία-αφήγηση -καθημερινοί διάλογοι)

Παραγωγή προφορικού λόγου
  1. Διαφορετικά είδη κειμένων και σκοπός χρήσης
  2. Μεταφορική χρήση της γλώσσας – κυριολεκτική χρήση της γλώσσας
  3. Λέξεις δομικά στοιχεία προφορικών κειμένων
  4. Λέξεις απαρτίζονται από συλλαβές και φωνήματα
  5. Φώνημα ήχος ενός γράμματος
  6. Διατυπώνουν ερωτήσεις
  7. Συμμετέχουν σε συζητήσεις
  8. Κατακτούν φθόγγους και φωνήματα (ποιήματα, τραγούδια, αινίγματα, γλωσσοδέτες, παροιμίες)
  9. Αντιλαμβάνονται τη σημασία του τονισμού (παιχνίδια λέξεων μήλο-μιλώ / παίρνω-περνώ)

Κατανόηση γραπτού λόγου
  1. Αναγνωρίζουν ότι ο γραπτός λόγος είναι φορέας μηνυμάτων (επεξεργασία ταμπέλες, οδούς, πινακίδες, ανακοινώσεις, πίνακες αναφοράς, βιβλία, παιδικές εφημερίδες κ.α.)
  2. Συνειδητοποιούν ότι ο γραπτός λόγος είναι αναπαράσταση του προφορικού (αντιστοιχούν λέξη με εικόνα , εντοπίζουν λέξεις σε διαφορετικά περιβάλλοντα κ.α.)
  3. Αποκτούν αρχικές ιδέες για τις συμβάσεις της ανάγνωσης (παροτρύνονται να διαβάζουν αγαπημένα τους παραμύθια μτξ τους) – Συμβάσεις ανάγνωσης (αριστερά προς δεξιά – πάνω προς κάτω /  αρχή προς τέλος).

Παραγωγή γραπτού λόγου
  1. Αντιλαμβάνονται τους σκοπούς της γραφής (πρόσκληση, βιβλία δανειστικής βιβλιοθήκης)
  2. Αποκτούν ικανότητες που υποστηρίζουν τη γραφή (σωστή στάση σώματος, τριποδική λαβή)
  3. Συνειδητοποιούν τη σχέση φωνήματος-γραφήματος : κάθε φώνημα αντιστοιχεί σε ένα γράφημα και αντίστροφα).


Μαθηματικά
Όχι τυπική μάθηση εννοιών και διαδικασιών αλλά η ανάπτυξη ενός τρόπου σκέψης που αξιοποιεί τα χαρακτηριστικά της μαθηματικής επιστήμης (επίλυση προβλήματος, επεξεργασία δεδομένων, ανάλυση, σύνθεση)

  1. Φυσικοί αριθμοί έως το 10 και πράξεις
Ποσότητα, καταμέτρηση, σύγκριση – θέση στην αριθμογραμμή.
Ανάλυση των αριθμών, πρόσθεση βάζω, βάζω ακόμα αφαίρεση
Πολλαπλασιασμός/Διαίρεση Ομαδοποίηση αντικειμένων σε δυάδες, τριάδες, Μοιράζω αντικείμενα σε δυάδες, τριάδες.

  1. Χώρος και γεωμετρία / προσανατολισμός στο χώρο και γεωμετρικά σχήματα
Χωρικές σχέσεις, εντοπίζω θέσεις και διαδρομές (παιχνίδι θησαυρού), αναγνώριση, ταξινόμηση βασικών σχημάτων επιπέδων και στερεών, περιγραφή τους (γωνίες, κορυφές)

  1. Αλγεβρική σκέψη / κανονικότητες και ισότητες
Ισότητες και ανισότητες ποσοτήτων και αριθμών

  1. Μετρήσεις / εισαγωγή στη μέτρηση μήκους, επιφάνειας, όγκων και χωριτικότητας
εργαλεία μέτρησης, συμβατά ή μη συμβατά


Φυσικές επιστήμες

  1. Ζωντανοί οργανισμοί / Βιολογία
Συστηματική παρατήρηση  εξωτερικά μορφολογικά χαρακτηριστικά, αισθήσεις, όργανα , το σώμα μου, ομοιότητες διαφορές, επαναλαμβανόμενα μοτίβα, οικογένειες, υγεία.
  1. Αντικείμενα και υλικά / Ιδιότητες της ύλης
Χρήση, απλές ιδιότητες (υφή οσμή), φυσικές καταστάσεις ύλης (στερεά, υγρά αέρια), θέρμανση, ψύξη.
  1. Έννοιες και φαινόμενα από το φυσικό κόσμο / Απλά φυσικά φαινόμενα / καιρικά φαινόμενα
παρατήρηση, καταγραφή δεδομένων με τη χρήση συμβόλων, ανάλυση ερμηνεία.
Ήχος μαγνήτης, διαλυτότητα, καιρικά φαινόμενα
Πρόβλεψη, υπόθεση, πείραμα έλεγχος
  1. Πλανήτης Γη / Αστρονομία
γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά, σχήμα γης, ηλιακό σύστημα, εναλλαγή μέρας νύχτας.


Τέχνες

Γοητεία και δυνατότητες που παρέχουν οι εναλλακτικοί και συναισθηματικοί πλούσιοι τρόποι επικοινωνίας, πολιτισμός, κάθε μορφή τέχνης.

  1. Εικαστικά
Αναγνώριση υλικών χρήσιμων για την εικαστική δημιουργία
Φαντασία και δημιουργικότητα
Τεχνικές
Διαφορετικά είδη γραμμών
Χρώματα
Μορφές και σχήματα (κεφάλι = κύκλος)
Υφή επιφανειών (τραχύ, γυαλιστερό, χνουδωτό, μεταξωτό)
ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ
Ελληνική παραδοσιακή τέχνη
Τέχνες άλλων πολιτισμών
Διαφορετικά είδη έργων

  1. Μουσική
Διαχείριση ήχων του περιβάλλοντος
Ποιότητα ήχου – ευχάριστος/μουντός
Μουσικά όργανα της τάξης
Κατασκευάζω απλά μουσικά όργανα (βραχιόλι με κουδουνάκια)
Χρησιμοποιώ τη φωνή μου με διάφορους τρόπους
Τραγουδώ τραγούδια της ηλικίας μου
Ρυθμός/Μελωδία

  1. Θέατρο
Σύνθεση και λειτουργία ομάδας
Γνωριμία με το σώμα μου
Δυνατότητα παραγωγής ήχων με τη βοήθεια του σώματος μου
Ελέγχω και συνειδητοποιώ το σώμα μου
Ελεύθερο δραματικό παιχνίδι
Κουκλοθέατρο
Καραγκιόζης
Θεατρικές σχολικές παραστάσεις
Επίσημες θεατρικές παραστάσεις

  1. Χορός / κίνηση
Αναγνωρίζω μέλη του σώματος και κινητική δυνατότητα
Αλλάζω το σχήμα του σώματος
Σώμα στο χώρο / μετακίνηση
Μετακινούμαι βαδίζοντας ή τρέχοντας
Απλά άλματα, απλές στροφές, αργές/γρήγορες κινήσεις
Αλλάζω ρυθμό/κίνηση
Διαχωρίζω κινήσεις σε μικρές και μεγάλες (Χέρι-πόδι)
Παραδοσιακοί χοροί/ Χαραλάμπης/Καλαματιανός/Γερακίνα

Περιβάλλον και εκπαίδευση για την αειφόρο ανάπτυξη

Υιοθέτηση περιβαλλοντικής ηθικής
  1. Απορρίμματα / τάξη, σπίτι, γειτονιά , ανακυκλώσιμα απορρίμματα, οικονομία μείωση απορριμμάτων, θετικές στάσεις συμπεριφορές.
  2. Ήλιο-προστασία/βλαβερές συνέπειες, κατάλληλα μέτρα προστασίας.
  3. Διαχείριση Υδάτινων πόρων/εξοικονόμηση νερού, σχολείο, σπίτι, σχετικές στάσεις, αξίες


ΤΠΕ
Στην προσχολική εκπαίδευση, οι Τ.Π.Ε. παρέχουν στα παιδιά σημαντικές εμπειρίες που σχετίζονται με τα ενδιαφέροντα και την καθημερινή ζωή τους και ενισχύουν τη σημασία του παιχνιδιού ως κυρίαρχου παράγοντα στην ανάπτυξή τους (Vygotsky, 1978). Συγκεκριμένα, στο πλαίσιο των καθημερινών αλληλεπιδράσεων με άλλα παιδιά και ενήλικες, τα μικρά παιδιά χρειάζονται τη διαμεσολάβηση νοητικών εργαλείων, δηλαδή οι Τ.Π.Ε. εμπεριέχουν τη δυναμική να χρησιμοποιηθούν ως «αντικείμενα με τα οποία να σκέφτονται» (“objects to think with”) (Papert, 1980).

Στο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου, τα παιδιά, με την υποστήριξη της εκπαιδευτικού και στο πλαίσιο καθημερινών σχολικών δραστηριοτήτων, έρχονται σε επαφή, γνωρίζουν, εξοικειώνονται και κατανοούν βασικές λειτουργίες των Τ.Π.Ε. με στόχο: α) την αναζήτηση, την οργάνωση, τη διαχείριση και την παραγωγή πληροφορίας σε πολλαπλές μορφές, την ανάπτυξη των ιδεών και την προσωπική έκφραση και δημιουργία, β) την επικοινωνία και τη συνεργασία, γ) τη διερεύνηση, τον πειραματισμό, την ανακάλυψη και την επίλυση προβλημάτων σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα και δ) την κατανόηση του ρόλου των ψηφιακών τεχνολογιών στη σύγχρονη κοινωνία και τον πολιτισμό.

Τα παιδιά διαχειρίζονται πληροφορίες από πολλαπλές ψηφιακές πηγές. Μαθαίνουν ότι οι μηχανές σχεδιάζονται με σκοπό την κάλυψη των αναγκών των ανθρώπων (φωτογραφική μηχανή, web cam , κινητό).Μαθαίνουν επιπλέον για:

  1. Τα μέρη που απαρτίζονται οι ψηφιακές συσκευές
  2. Ενιαίο σύστημα
  3. Χρήση κατάλληλης ορολογίας
  4. Βασικές λειτουργίες
  5. Κανόνες χρήσης
  6. Σταδιακή αυτονόμηση
  7. Αναζητώ πληροφορίες – Επεξεργάζομαι – Παρουσιάζω
  8. Επικοινωνία με ψηφιακά μέσα
  9. Διαδίκτυο – ιστοσελίδα – e-mail

Τέλος, ο ρόλος της τεχνολογίας στο νηπιαγωγείο προσδιορίζεται μέσα από τις καθημερινές δράσεις σε όλο το Πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου. Οι Τ.Π.Ε. επιλέγονται από τον εκπαιδευτικό για να εμπλουτίσουν τις μαθησιακές εμπειρίες, να ενισχύσουν βασικές ικανότητες και να παραγάγουν προστιθέμενη αξία στις εκπαιδευτικές πρακτικές. Επιπλέον, επιλέγονται από τα παιδιά για την εξυπηρέτηση συγκεκριμένων καθημερινών αναγκών και καταστάσεων.

Φυσική Αγωγή

Ανάπτυξη κινητικών εννοιών (αντίληψη χώρου – σώματος)
Εφαρμογή κινητικών εννοιών (γυμναστική – χορός)
Αξιολόγηση γνωστικού/αντιληπτικού τομέα (κανόνες υγείας και ασφάλειας)
Αξιολόγηση συναισθηματικού τομέα (αυτοπεποίθηση – θάρρος)
Αξιολόγηση κοινωνικού τομέα (συμπεριφορά)

Προσωπική και Κοινωνική Ανάπτυξη

Παρότι παρουσιάζεται στο Πρόγραμμα Σπουδών ως μια ξεχωριστή μαθησιακή περιοχή, στην πραγματικότητα διατρέχει το σύνολο του προγράμματος και δημιουργεί το κατάλληλο πλαίσιο για την εμπλοκή των παιδιών στη μάθηση καθώς και την προσαρμογή τους στο σχολικό και κοινωνικό πλαίσιο.

Η  ενίσχυση της προσωπικής & κοινωνικής ανάπτυξης επιτρέπει στα παιδιά να:

{ αναγνωρίζουν τον εαυτό τους ως ένα άτομο ξεχωριστό με ιδιαίτερες ικανότητες και αξίες.
{ λειτουργούν με σχετική αυτονομία.
{ αποδέχονται τα συναισθήματα τους και να ελέγχουν τον τρόπο έκφρασης τους .
{ αντιμετωπίζουν δυσκολίες και να επιλύουν συγκρούσεις.
{ σέβονται τους άλλους και τους κανόνες της ομάδας.
{ αντιλαμβάνονται και να κατανοούν τα συναισθήματα και τις απόψεις των άλλων .
{ επικοινωνούν και να συνεργάζονται με τους άλλους.


Περιεχόμενα και Μαθησιακοί Στόχοι

Ταυτότητα
*   Να αναγνωρίσουν προσωπικά τους χαρακτηριστικά, απόψεις, επιλογές
*   Να αναπτύξουν το αίσθημα του «ανήκειν» - κοινωνική ταυτότητα
*   Να αποκτήσουν θετική αυτοεκτίμηση (αίσθημα αξίας και αποτελεσματικότητας)

Αυτό-ρύθμιση
*   Να αναγνωρίζουν, να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματα τους
*   Να οριοθετούν τη συμπεριφορά τους
*   Να αποκτήσουν ηθικές αξίες

Προσωπική Ενδυνάμωση
*   Να αντέχουν την αποστέρηση αποτυχία
*   Να διαχειρίζονται τις σχέσεις με την οικογένεια
*   Να εξοικειωθούν με γεγονότα της ζωής
*   Να διαπαιδαγωγηθούν σε θέματα σεξουαλικότητας

Κοινωνικές Δεξιότητες
*   Να αυτονομηθούν
*   Να επιλύουν συγκρούσεις
*   Να αποκτήσουν ενσυναίσθηση
*   Να ακολουθούν κανόνες

Κοινωνική Αλληλεπίδραση
*   Να αποδέχονται τη διαφορετικότητα
*   Να συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες
*   Να δημιουργήσουν προσωπικές σχέσεις